torsdag 27 oktober 2011

Trevligt är ett ord jag sällan använder

Imorgon är jag ledig. Hade planer för fredagen, lördagen och söndagen. Men livet blir inte alltid som jag tänkt mig. Det som blir av imorgon är en förmiddag med min mamma, och besök på Etnografiska museet, Guldet från Inka ska beses. Det ska bli trevligt. Sen får jag en snabbis med både Knasterfaster och Shamrock. Det ska också bli trevlig. Kvällen blir en stilla middag med tonåringarna, och sonens flickvän. Trevligt igen, riktigt trevligt! Sen har jag inget inbokat förrän måndag, då jag också är ledig, och jag plus tonåringarna ska ägna hela dagen åt IKEA! DET ser jag fram emot. Att umgås med mina tonåringar är verkligen trevligt.

Ordet trevligt låter ofta beiget, mesigt och intetsägande. Men just nu känns trevligt lika med avspänt, kravlöst och lite ladda-batterierna-mysigt.

11 kommentarer:

DDT sa...

Jag använder ytterst sällan ordet häftigt. Antagligen för att det låter så mesigt. Saker var häftiga på 80-talet. Men kanske är det dags för en renässans för ordet?
Eller kanske inte... Försökte precis föreställa mig att säga det. Det får nog vila några år till.

Knasterfaster sa...

Jävlar säger jag väldigt sällan. Faan säger jag inte heller. Jag blir sällan tillräckligt arg för att säga så. Jag ser fram emot en trevlig snabbis imorgon. ;)
Ps. Påminn mig om att du ska ha något ur min väska.

Kia sa...

Jag ska skriva ett inlägg snart om mitt värsta ord.
För övrigt anser jag att det svenska språket kryllar av ord som inte känns bekväma. Det märker jag först när jag sagt dem/tänkt dem flera gånger i rad.
Ordet 'först' t.ex. Min stockholmska gör inte det ordet vackert. Eller ordet ' harmoniskt' det låter verkligen långt ifrån sin betydelse.
Könsord säger jag nog aldrig. De grova, alltså.
Nu när jag tänker efter inser jag att jag älskar ord!!! Även om de känns obekväma. Länge leve kärleken!

Sus sa...

hypernervokustiskadiafragmakontravibrationer.

Inte alls ofta faktiskt.

Anonym sa...

Trevligt är ett mesigt ord, jag håller med men ändå rätt användbart tycker jag. Ett ord jag sällan använder och verkligen ogillar är fredagsmys, ger mig "hurven"!

Tjillevipp morsan sa...

"jag har inget att göra" - de orden i en mening tillsammans använder jag aldrig.

Dina lediga dagar låter fantastiskt trevliga :)

Suzan sa...

Man kan säga 3-vligt också! =)

Monica sa...

Men då passar jag på att önska dig en trevlig helg! :D

Ett stenkast från Fyndet sa...

tycker nog faktiskt att trevligt är ett underskattat ord.

Låter väl som en alldeles perfekt helg :) Trevligt som aldrig förr!

Realisten sa...

Strategisk är ett av mina värsta ord. Någonting säger mig att du förstår ungefär varför.

Singelmamman sa...

Tjockisen: Häftigt får helt klart vänta ett par deccenium.

Knasterfaster: Jag svär nästan aldrig heller. Vi får ses en annan gång.

Kia: Ord är helt enkelt underbara, men jag håller med, vår Stockholmska dialekt gör ine alla ord rättvisa. :-)

Sus: Inte? Undrar varför.

kaiza62: Trevligt är så himla mycket utan innehåll. Mys... jaha, nä det stör jag mig inte så mycket på.

Tjillevipp morsan: Usch ja, de orden ihop... med småbarn. :-)
Japp, mina dagar är trevliga.

Suzan: Yes!

Monica: Trevlig helg på dig med!

Ett stenkast från Fyndet: Perfekt helg håller jag med. Men trevligt är utan förpliktelser.

Realisten: Strategisk är ett ord jag inte vill befatta mig med. Du har helt rätt.