tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullens dag

Idag bjuder jag tonårsdottern och hennes pappa på kanelbullar. Men först ska vi på utvecklingssamtal alla tre. Under tiden kan ni dregla över den här fantastiskt goda kakan. Och kanske göra som min arbetskamrat, hon bakade den på morgonen och tog med sig  till oss på jobbet. Gör du det på ditt jobb blir du väldigt omtyckt!

Cheesecakesmet:
300 g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker

¾ dl strösocker
Browniesmet:
2 ägg
100 g smör
2 dl strösocker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 dl grovhackade cashew eller pecannötter
Fudgeglasyr:
40 g smör
1 msk mjölk
1½ dl florsocker
2 msk kakaopulver
cashew eller pecannötter till garenering

Använd en ganska liten form med löstagbar botten och kläm fast ett bakpapper i botten. 
Ceesecakesmet: Rör samman cream cheese, vaniljsocker och socker. Ställ åt sidan.

Browniesmet: Vispa ägg och socker ljust och luftigt. Häll smör och kakao i en kastrull och värm på svag värme tills smöret är helt smält och blandat med kakaon. Rör ner smöret i äggblandningen. Vänd ner mjölet blandat med bakpulvret och de hackade nötterna.
Häll hälften av smeten i formen och släta till ytan. Bred försiktigt på ostsmeten ända ut i kanterna. Täck med resterande Browniesmet. Grädda i nedre delen av ugnen, 180 C, i ca 30 min. Låt kallna i formen.

Fudgeglasyr: Smält smöret med mjölken. Rör ner florsocker och kakao. Låt sjuda upp någon minut. Bred ut glasyren med en slickepott i ett jämnt lager över kakan. Dekorera med nötter. Låt kakan stå kallt tills glasyren stelnat.
Allra godast kylskåpskall! Låt gärna stå över natten, eller iallafall några timmar i kylen. Servera med en klick vispad grädde.

11 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Ohhh den kakan såg helt underbar ut :). Hur tidigt gick hon (kollegan) upp ??? :).
Bullar ska jag baka när jag vaknar :) tyvärr utan pärlsocker men jag gör lite "icing" istället.
Ha en bra bulldag!

Gafflan sa...

Inte undra på att den kollegan är populär på jobbet ;D

Snokis sa...

Nu har jag försökt kommentera från min HTC typ tio gånger. Det heter DEG! ville jag bara säga.

Anonym sa...

På tok avancerat för mig. Jag får nöja mig med att titta på den goda kakan jag... :)

Ellen sa...

Älskade Singelmamman. EXPONERA MIG INTE FÖR SÅDANA HÄR SAAAAAAAAAAKEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER. INTE. INTEEEEEEEEEE.

Ezter sa...

Åh, vad god den såg ut! Men kanelbullar är inte heller fy skam!

Kia sa...

Attans vad gott! Undrar om jag törs försöka? Ja, jag törs. Hua, så illa jag ska må när jag klämt i mig en sån. Vadå, ta med till jobbet? Jovisst, det är klart att det är det jag gör. Inte äter jag upp den själv. Inte. Inte??

Fru Venus sa...

Gud, nu dog jag en sväng.

Singelmamman sa...

Ann-Sofie: Typ vid midnatt tror jag.

Gafflan: Veckan, nä månadens medarbetare tror jag.

Snokis: Deg ser lite danskt ut.

GlimraSkimra: Fast jag måste nog prova att göra den någon gång.

Ellen: Inte?

Ezter: De var ljuvliga.

Kia: Jag skulle absolut kunna äta upp den själv.

Fru Venus: Kanske jag orkar göra en sån när ni kommer.

Klankis sa...

Men...oj. Vilken kaka! I wants it.

Madlar sa...

Perfekt, dottern älskar chokladkomatårta. Ska prova...när jag får ett fungerande kök.