torsdag 7 oktober 2010

Egoism och dumhet

För en man är det visst  meriterande att både vara dum och egoist. Dum lika med antingen elak eller korkad eller både och. Hur är det möjligt annars att män som inte har lika lång utbildning som kvinnor, ofta kan ha både högre tjänst och mer betalt än de högutbildade kvinnorna? På mitt jobb anses frågan, att kolla hur det verkligen ser ut med utbildningsnivån, vara "intressant men inte prioriterat". Varför vill inte företaget veta det? Finns det statistik på detta på ditt jobb?

7 kommentarer:

Knasterfaster sa...

Jag vet inte hur det är hos oss när de anställer läkare men jag hoppas att det tittar lite på utbildningsnivån. Det hoppas jag verkligen!

nillas liv på pinnen sa...

Hos oss har alla ungefär samma utbildningsnivå. Trist.

Singelmamman sa...

Knasterfaster: Det hoppas jag med!

Nilla: Då har ni jämställda löner också!?

S sa...

Hos oss är det ungefär som för Nilla (fast det skiljer ändå, bla i totala univ.poäng), men löner skiljer mer såklart. Jag är lågavlönad med tanke på min utbildning men enligt mina arbetsgivare finns det inte "snedställda" längre eftersom vi gått med på vår egen lön vid anställningen. ?? Men jag kämpar och det ser faktiskt ut som att jag ska få ut mer än "bara" ur potten i år!

Sus sa...

Jag tjänar mer än min manliga kollega som har samma arbetsuppgifter men högre utbildning.

Men det är bara av en slump och mitt munläder.

The Queen of fucking Everything sa...

Hur kan det INTE vara prioriterat? För med tanke på att vi lever 2010 så kommer ju förr eller senare den lika kompetenta, men mindre betalda delen av personalen att ta sitt pick och pack och byta arbetsplats till ett ställe där man har alla hästarna i en förståndigare del av stallet!

Singelmamman sa...

Stina: Jag håller tummarna för dig, att skillnaden jämnas ut.

Sus: Bra jobbat! Enskilda avvikelser åt ena eller andra hållet är ok, men när det känns som det är satt i system att männen har högre lön utan skäl, då är det åt skogen.

The Queen: Jag tror inte att mitt företag förstår, eller tror att det ens kan hända. Tyvärr.