fredag 30 december 2011

Den omöjliga räkan

Naturskyddsföreningen har gjort en film om att inte ens de påstådda miljömärkta jätteräkorna är schysst producerade. På den här sidan har de två filmer om just detta. När jag såg filmen om anti-scampi i högerfälten på den här sidan, kom jag och tänka på sommarens frosseri i havskräftor. På västkusten, Gafflan med familj bjöd. Jag hade aldrig tidigare ätit såna och jag måste säga att jag sen dess inte ätit och kommer inte att äta en enda vanlig kräfta, om jag inte fångat den själv förstås.
För övrigt tycker jag att ordet räka är ett väldigt lustigt ord.

12 kommentarer:

Gafflan sa...

Jag har också tänkt mycket på den reklamen. Är i alla fall glad att dom havskräftor jag bjöd dig på är burfångade av en yrkesfiskare som jag känner och han värnar om havsmiljön/miljön för det är hans levebröd. :D
GoTT NyTT År!!
Kramar i massor.

nillas liv på pinnen sa...

Här blir det inga räkor imorgon, varken av den ena eller den andra sorten.

Gott Nytt År på dig! <3

Knasterfaster sa...

Jag har aldrig förstått storheten med räkor. En gång var jag i Träslövsläge när de firade havskräftans dag. Det doftade gudomligt! Tyvärr kom jag för sent så alla kräftor var slut. Någon gång hopåpas jag att jag får smaka en havskräfta.

Singelmamman sa...

Gafflarna: Och en underbar, magisk kväll var det! Kramar!

Nilla: Jag vet inte vad jag får, mer än champagne.
:-) Kram

Knasterfaster: De är väldigt goda, hoppas du får möjlighet att prova. Kram

Fru Gårman sa...

Vi tar ärtor istället för räkor imorgon. Det är väl ungefär samma sak?

Erika sa...

Jag är ny besökare på din blogg. Jag vill bara säga NEJ till jätte-räkorna. De är ett allvarligt hot mot miljön och mot de människor som arbetar med att odla dem!Vi måste sluta äta dem.

Singelmamman sa...

Fru Gårman: Ärtor? Såna små gröna?

Erika: Välkommen hit! Trevligt att träffas. Ja, jag har förstått att de odlade är lika illa eller värre.

Singelmamman sa...

Oops, värre miljöförstöring än de "vilda". Skulle det stå.

Snäckskalsdalen. sa...

Nej, nej, nej - nu förstår jag inte. Vad är "vanliga" kräftor? Det var ju vanligt kräftor vi åt så vi storknade hos Gafflan. DOM var VANLIGA kräftor. Konstigt med er som bor på fel (ursäkta) sida av vårt land, att ni aldrig kan lära er......Havskräftor är vanliga kräftor och dom äter man i sjöbodar (första gången jag överhuvud taget var inne i en sjöbod, och det var fantastiskt, eller hur, vilken kväll, vilken Gaffla med familj).......
Det är lite intressant för jag har aldrig sett någon sån där jätte-jumo-scampi-räka någonstans.....eller är det bara att fjällen inte fallit från mina ögon ännu...? Vilket inte betyder att jag förordar dom.
Usch, det blev långt, men jag suddar inte bort det jag redan skrivit utan nu skriver jag i stället mer......slut, over and out.
Kramar

Tjillevipp morsan sa...

Gott nytt härligt krispigt nytt 2012!

Året där vi ses :)

Stor kram!

Fru Venus sa...

Har sett reklamen, den får ju en att haja till. Nu var ju kräftstjärtarna slut igår så mannen köpte just....av dom stora. Sista gången. Läste annars att pga av Dagmar kostar en vanlig lite rosa räka 10 kr STYCK!! Aldrig i livet, och absolut inte hos Bengt! God morgon!

Singelmamman sa...

SnäckskalsAgneta: :-) Skriv på du! Ja vanliga och vanliga, ni som bor så lyxigt har era vanliga och vi har våra vanliga, på sjöbotten. Sjöbodar borde ingå i varje människas liv. KRAM!

Tjillevipp: Eller hur! Ett seende år. Gott Nytt År till dig med. KRAM

Fru Venus: En räka för 10 spänn? Då kan jag hellre äta rysk kaviar och dricka champagne. God morgon här med och kram!