söndag 6 februari 2011

Till dig Småländskan

Jag fick en fråga om bra, god, billig champagne och vad man ska äta till den. Först och främst kan jag säga att jag är väldigt bra på vilken sorts champagne jag gillar. Och då kan jag utgå från några saker, att den är torr och har en brödig ton. Och står det att det doftar jäst så är jag helt hundra på att jag gillar den. Sen finns det ju allt ifrån de tunga, torra till lätta söta. Det är ju bara en fråga om att våga prova sig fram. Men om du inte vet vad du och de som du ska bjuda har för smak så kan jag rekommendera bra, goda, billiga mousserande. För jag tycker inte alls att det alltid måste vara äkta champagne i alla lägen. Mousserande är väldigt gott, ofta.
Så här får du hyfsat torra förslag.
Pongrácz Brut (nr 7628) kostar 109 kr och beskrivs så här: Doft Ungdomlig, fruktig doft med liten brödighet, inslag av äpplen och nougat. Smak Torr, något rostad smak med inslag av äpplen, nougat och grapefrukt. Den är alltså inte supertung och torr, ganska medel.
Rotari Brut Riserva (nr 7567) 99 kr. Doft Fruktig, ungdomlig doft med inslag av gula plommon, kex, citrus och mandel. Smak Torr, fruktig, mycket frisk smak med inslag av kex, gula plommon, persika, mandel citrusskal. Lite lättare än den ovanför men fortfarande torr.

Till sist, av de mousserande, en nyhet den kom i december förra året. Jag har inte testat den ännu, men jag tror den är toppen, och den har fått mycket beröm i vinspalterna.
Simonsig Kaapse Vonkel Brut 2009 (nr 7603) 135 kr. Doft Brödig doft med inslag av röda äpplen, nougat och apelsin. Smak Torr, mycket frisk, brödig smak med inslag av röda äpplen, nougat och grapefrukt. Påminner nog mer om Pongrácz.
Och så en champagne, en av mina absoluta favoriter.
Pol Roger Brut Réserve (nr 7549) 348 kr. Inte heller den är så tung, väldigt lättdrucken.


Och till champagne kan man äta allt. Men prova att göra GI-pizzan jag tipsade om nedan, lägg på tillexempel chevré, uteslut tomatsås. När osten börjat smälta ta ut och ringla över honung och lägg på valnötter eller pinjenötter. Sälta passar till champagne. Och choklad!

10 kommentarer:

Osloskånskan sa...

....och mig kunde du lika gärna bjudit på Pommac - jag kan inte (med) ett jota om champagne!

Knasterfaster sa...

*suck* Jag som har så svårt att komma ihåg namn på människor, hur ska jag kunna komma ihåg namn på champange?! Finns det flera chamgpanger som heter Roger, eller räcker det att säga att man vill ha en flaska Rogerchampange?

Anonym sa...

Tack, jättemycket tack! Utskrivet här. Du är bara så bra alltså, så snabbt du kunde svara på min fråga.
Jag lovar att lämna rapport sen. Men det tar ett tag, det är liksom lite länge till hon kommer.
/Småländskan

Fru Venus sa...

Annars är det snart säsongsstart för rabarbervin ;-)

Anonym sa...

För många år sen var jag på "bjudresa" till Frankrike. Besökte bl.a. Moet & Chandon, var nere i källarna där och fick info hur champagne behandlas. Bodde också på andra vingårdar. Sen dess förstår jag varför riktig champagne kostar! Men det betyder inte att jag kan champagne, trots jag/vi köpte med oss en del buteljer hem. Vi bara drack dem! *L*
/Småländskan

Singelmamman sa...

Osloskånskan: Nä men du kan lära dig! :-)

Knasterfaster: Ja Roger räcker att komma ihåg! Det var Churchills favoritchampagne, också. Och Roger bör du kunna komma ihåg tycker jag.

Småländskan: Tackar! Då hinner du prova vilken du gillar bäst innan hon kommer. :-) Förena nytta med nöje.

Fru Venus: Det ser jag verkligen fram emot.

Småländskan: Men det räcker ju gott och väl att dricka dem!

Veronica sa...

Jag måste slå ett slag för bubblet som jag skrivit om, Veuve Moisans (änkan Moisans) som både har en brut blanc de blanc (vit) för 79 kr och en brut rosé som kostar 84 kr/flaska och är suveräna! Beställningsnummer 77364 och 77367 på Systembolaget. Båda tillhör tyvärr beställningssortimentet, men är värda att läggas i kylen utifall att! *mums*

Singelmamman sa...

Veronica: Där var det! Jag kom inte ihåg namnet, nu heller! :-)

Helena m. 4 sa...

Det finns ett gott "budgetbubbel" som kostar 119 kr som heter Langlois - det ska du prova.

Singelmamman sa...

Helena m.4: Ok, toppen, jag gillar att prova nya sorter. Den ska jag prova. Tack.