fredag 13 augusti 2010

Det började bra och blev sen bara bättre!

Vi anlände till Mariehamn vid 14-tiden på söndagen. Jag något trött under resan, hade ju firat kompis kvällen innan. Men gissa om jag piggnande till när vi möttes av Fru Venus med man och detta! Till bubblet, i skålen mitt på brickan, serverades chokladdoppade hallon! En klar hit och både Fru Venus och man hamnade på pluspoäng hos mig med en gång.

Fru och man hade visst ett gott finger med vädergudarna för det regnade inte lite när vi anlände, och vi sa raskt ja till att sova hemma hos dem. I samma stund kom solen. Märkligt. Men det gjorde ingenting för vi fick vin och mat så vi kunde stå oss i flera dagar. Konstigt nog var i alla fall jag hungrig redan på morgonen. Sen avslutade vi middagen med att gå till den berömda italienska glasskiosken. Jag är glad att inte jag har den bredvid min brevlåda! Jösses så gott det var. Vi promenerade till havet och tittade på den fiffiga anordningen där Mariehamnsborna tvättar sina mattor. Och så trollades det goda rabarvervinet fram!

Måndag
Dagen kom med sol och vi fick skjuts till campingen. Det här är ett av våra två tält. Gröna Udden är helt ok, men för dyrt, och under två dygn för skitigt. Men när vi bråkat lite kom de tydligen på hur de skulle göra för att städa. Sen var det ok. Lite kuriosa, när vi först påpekade att det var ostädat fick vi svaret; "jaha? Men de som städar har visst semester..." Ska det vara så svårt med service? På eftermiddagen hittade jag oförskämt billiga jeans, Esprit, 50 spänn. Helt otroligt. Dit kommer jag gå nästa gång jag hälsar på Fru Venus.
Kvällen bjöd på äventyrsminigolf. Mycket kul och mycket god mat på restaurangen och konstigt nog mycket gott vin. :-)

Tisdag
Lite sovmorgon. Hade tänkt jogga vid 8.30, men gjorde det först vid 9. Ca fyra km, längst med en strandpromenad. Mysigt, och jag blev så förtjust i det att jag gjorde om det på onsdagen också. Kvällen gick i kräftans vändkrets och de egna plockade (nä inte jag, Fru Venus hade plockat) kantarellerna fick vi i godaste västerbottenostpajen. Recept här.

Onsdagen
Nu blev det mest sola och slöa utanför tältet. En tur till KorvGörans, som trots namnet inte säljer en korv så långt ögat når. Däremot Kebab. Jag tog en liten och avslutade med glass på Amorina Chokolaterie och drabbades av matkoma så jag slocknade i två timmar på liggunderlaget. Men vaknade till och var sprudlande trevlig värdinna när vi bjöd på grillat och vin vid lägerelden. Dock blev jag lite trött, eller som vi säger här i Stockholm, rent kanon. Bilden ljuger inte.

Torsdag
Hemresedagen. Trist. Men jag åker snart tillbaka för en spa-helg. Någon gång i oktober. Nästa gång/år, jag tar med mig hela familjen så ska jag stanna längre.
Alla bilder har jag helt ärligt snott direkt från Fru Venus blogg.

7 kommentarer:

Agneta sa...

Åh vad roligt! Och trevligt! Och gott!

Singelmamman sa...

Stort o smått: Ja, det var verkligen allt!

Gafflan sa...

Härligt! :DD

Realisten sa...

Jag vill också följa med. Men jag vill inte tälta!

Madlar sa...

Vad härligt ni hade det o gästfriheten kan man verkligen inte klaga på.

Mina dagar sa...

vilken härlig träff!!!
Fru Venus med man verkar något extra!!!! Kul med sånna vänner!!!! Dom förgyller tillvaron här på jorden!!!!:):)
Kram Eva

Singelmamman sa...

Gafflan: Ja, härligt är bara förnamnet.

Realisten: Det behöver du inte, et är jag säker på.

Madlar: Nä, den gästfriheten är något i hästväg!

Eva, Mina dagar: Ja de är verkligen det! JAg är glad att jag fått lära känna dem. Kram