tisdag 31 augusti 2010

Är inte det skumt så säg?

Nu har jag fixat och flyttat, petat och dragit i de pengar jag har och betalat räkningar. Kollat med ett kortföretag som "jo men visst kan du betala lite senare i veckan, men du har en betalningsfri månad att utnyttja". "Och har du funderat på att koppla en kredit på xxxx kr till kortet? Det kan ju vara bra att ha".

Här ringer jag alltså för att jag vill skjuta några dagar på en inbetalning så att jag kan flytta mina pengar från en bank till en annan, och skälet till detta att jag levt över mina tillgångar. Då vill alltså en bank att jag dessutom ska ha en kredit! En ganska hög sådan. Jag var så nära att fråga om de samarbetade med Lyxfällan.

10 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Inte undra på att fler och fler går i personlig konkurs...

Singelmamman sa...

Nilla: Eller hur!

Fru Venus sa...

Det är det jag har sagt, skulle aldrig hända i Finland! Har du upprepade gånger övertrasserat ditt konto så tar det ditt VANLIGA bankkort av dig för en tid!

Maria sa...

vad bra att du vaknade till där, lätt att annars "hamna" fel - har du sätt vad många annonser ang inkasso och tusenlappar du har på din sida :)

Agneta sa...

Bra där. Jag fick också stå på mig för att slippa ett få kreditkort som min bank tyckte att jag skulle ha.
För det var ju såååå bra. Och nu var det dessutom gratis!!!!!
Jomentjena, jättebra. Tack, men nej tack.

Gafflan sa...

Undrar vad den krediten kostar i effektiv ränta? Kan inte vara billigt.

Maj Korner sa...

Jag tycker det är oetiskt. En del människor har väldigt svårt att stå emot såna erbjudanden och jag tycker det är att utnyttja dem.

Jag vet ett par som kämpade med sin ekonomi, betalade och klippte sönder kort efter kort. Och så, en månad före jul kom ett obeställt kreditkort i brevlådan. Fy sjutton.

Singelmamman sa...

Fru Venus: Det finländska sättet är bra mycket bättre.

Maria: Jo de där sakerna i högerkanten känner verkligen av vad jag skriver om.

Stort o smått: Ja tänk att jag var tvungen att säga ifrån.

Gafflan: Eller hur!

Maj: Jag tycker att det skulle vara straffbart för banker eller kreditföretag att fråga. Det borde vara kunden som ska fråga.

Cattis sa...

Spring! De tänker bara lura dej! Kredit är djävulens påfund... (meeeen ibland är det HIMLA fint med kredit.. ;-) )

Singelmamman sa...

Cattis: Jag vet. Och jag har också kredit, men vill inte bli påprackad fler.