måndag 7 mars 2011

Tro dem inte

Nä vet du vad, bara för att något förpackas i fint paket eller med fina ord är det inte alltid värt det. Strunt är strunt och snus är snus...*  Ikväll har jag druckit en champagnecocktail som bara vann ju mer jag drack av den, tack vare att jag helt enkelt blev berusad. Den bestod av en del cocnac (visserligen en fin sort som jag inte kommer ihåg namnet på) en del Angustura bitter, en sockerbit och en del champagne. Jäklar i min lilla låda vad det snurrade runt i skallen av den. Men god, nä. Som tur var rätade det upp sig tack vare det goda vinet jag drack sen och en redig hamburgare.
Nu har jag betalat min biljett till vårens äventyr... senare i mars... Malmö och en dejt. Få saker har jag sett fram emot som detta. Sov gott. För det ska jag göra.

* Gustav Fröding

Idealism och realism
Nu är jag led vid tidens schism
emellan jord och stjärnor.
Vår idealism och realism,
de klyva våra hjärnor.

Det ljugs, när porträtterat grus
får namn av konst och fägring.
En syn, som svävar skön och ljus
i skyn, är sann som hägring.

Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor. 

4 kommentarer:

Nica sa...

Åh, fina Fröding :) - Och ja, den där drinken, yes - anytime!

Singelmamman sa...

Nica: Fröding = yes, drinken = nä!

Ezter sa...

En dejt! I Malmö!!! YES!

Singelmamman sa...

Ezter: Yes!