onsdag 2 mars 2011

Nu är det din tur att göra mitt jobb

Jag är med i en grupp på jobbet som ska ordna en studieresa. Vi har två städer som alternativ och jag har tagit på mig att kolla upp studiebesök i båda städerna. Självklart kom jag att tänka på dig som läser min blogg, du är ju fantastiskt klok och kanske redan har varit på studieresa i någon av städerna. Så min fråga är; vad ska vi göra för studiebesök? För att du överhuvudtaget ska kunna svara så kommer här lite punkter att tänka på.
Studiebesöket/studiebesöken får gärna:
* ha anknytning till eller vara en medlemsorganisation eller kooperation
* ha en kommunikationsavdelning/marknadsavdelning
* vara en riksorganisation
* ta emot större grupper, typ 20 personer
* bjuda på champagne (den här punkten var inte alls lika viktig för alla i min grupp, mycket konstigt)
* ha anknytning till byggande (inte jätteviktigt)
* vara kommunalt = eller vad det nu kan tänkas finnas för jämförelse i de olika städerna.



Vilka städer vi funderar på? Just nu Berlin eller Milano.

12 kommentarer:

Mammy sa...

Jag var i Berlin på studieresa när jag utbildade mig inom sjukvården. Vi var på besök på sjukhus, vårdhem, hospice och andra ställen som har anknytning till den branchen. Där fick vi ingen skumpa men det tog vi igen på kvällen. Finns mycket god skumpa i tyskland kan jag upplysa dig om och i massor!! Vi kollade runt i stan, åkte bussrundtur som visade alla turistställen. Den resan var så lång så några av oss somnade på bussen! :)
Jätte trevliga människor i Berlin. Bra uteliv. Trevliga restauranger och barer.
Jag var väldigt nöjd med resan som varade i 5 dagar. Åker gärna dit igen.
Jaha, du fick ju inte svar på dina frågor men, men......
Till Milano har jag inte lyckats komma till....ännu...

Veronica sa...

När jag varit i Berlin i jobbet, har jag suttit instängd på ett konferenshotell mest hela tiden. *muttrar* Allt mitt jobb har anknytning till byggande, men det hjälper ju inte dig när jag sitter instängd och inte får se nå't av stan. *s*

nillas liv på pinnen sa...

Milano.
Och det baserar jag enkom på klimatet.

Småländskan sa...

Nja, jag vet ju inte riktigt vad du menar med "anknytning till byggande". På den tiden jag jobbade "med anknytning till byggande" var vi faktiskt på studieresa i Berlin.Men det finns så många olika anknytningar och hade jag vetat exakt hade jag kanske kunnat tipsa dig.
Lycka till!

Fru Venus sa...

Vad är det för fel på Mariehamn?

Rut-Knut-Tjut sa...

Asch jag tänkte på Umeå. Här har vi en byggnadsavdelning på kommunen där min man jobbar. Det är grejer det.

Kram

Singelmamman sa...

Mammy: Nä, kanske inte direkt svar på min fråga, men intressant. Tack!

Veronica: Det var synd. Men tack ändå.

Nilla: Och svaret på frågan?

Småländskan: Tänk företag som bygger och förvaltar bostäder. Och tar hand om sina medlemmar, och kunder...

Fru Venus: Inte tillräckligt utomlands om du frågar mina arbetskamrater...

Rut-Knut: DET låter verkligen som grejer det! Kramar tillbaka.

Nina sa...

Berlin har jag bara varit till en gång, på genomresa från Prag, men med guidad tur genom staden ändå... Milano har jag varit i med jobbet på trendresa... fint... mycket fint, fina byggnader, sunkiga kvarter... jag vet inte... det jag skulle utgå från är maten... då vinner Milano... tror jag... italiensk mat är ju nästan alltid galet bra... men... i Tyskland kan man äta Schweinhaxe... DET är ju galet gott!!! Men det blir ju bara en middag... italienskt kan man variera mer... och vinet är godare... och bubblet... ja du ser ju, mycket till hjälp är jag inte! Men hungrig blev jag! =)Lycka till, hoppas någon annan är mer hjälpsam! =D

Singelmamman sa...

Nina: Och hungrig blev jag! Italienska mat slår absolut tysk, även om jag är väldigt förtjust i tysk korv. Sa du bubbel förresten..?

Knasterfaster sa...

Jag skulle kunna åka i förväg och ställa upp på allt det där.
-Något medlemskort kan jag alltid vifta med och jag får låna Sambons Coop-kort.
-Kommunikation är jag bra på och en marknad ska väl inte vara så svår att finna?
-Jag tar emot max 30 personer per grupp.
-Champangebjudning garanteras.
-Eftersom jag bor i eget hus så har jag extremt stor anknytning till byggande.
-Det vet jag inte hur jag ska fixa men det löser jag på plats.
Okej?! :)

Nina sa...

Ja, italiensk mat slår nästan all tysk... iallafall i längden... och det är inte ens någon lång längd! Ja, bubbel, som i Prosecco! mums! För det va väl en viktig punkt på schemat???? =D

Singelmamman sa...

Knasterfaster: Men jösses! Du är ju berfekt för oss! Grattis, du får jobbet.

Nina: Champagne/mousserande är alltid prio 1.