tisdag 8 september 2009

Och lite fler bilder

Från värmeböljan i Rom. Skönt med vatten, och faktiskt fullt drickbart! Fanns överallt.


Annars funkar ju alltid en liiiiten glass. Fast Italienare vet inte vad en liten glass är. Och jag är oerhört glad för det. Här köpte jag några kulor, och fick betala 60 spänn för det. Tyvärr var det så varmt att glasskreationen såg svettig ut så någon bild på det blir det inte. Använd fantasin istället.

Vårt huvudsakliga mål med resan blev maten, och drycken. Vi blev helt enkelt tvungna att stanna ofta och både äta och dricka.

Och vi åt pizza i Napoli = Neapel på svenska, på världens äldsta pizzeria. Jotack, pizzorna var underbart goda, lagom frasiga, lagom hårdmjuka och perfekt gräddade. Men Neapel kan du hoppa över. En skitig eftersatt stad med ett trafikkaos som inte går att beskriva och där sopstrejken fortfarande lämnat sina spår. För det kan ju knappast vara så att Neapelesarna vill ha det så skräpigt och skitigt som de har det?

Jag vill också passa på att rekommendera en jättebra bok om Italien, den heter just så; Italien, och det är Tomas Lappalainen som skrivit. En underbar historiebok, lättläst och fascinerande. Jag började på den strax innan mozzarellalunchen och läste klart den strax innan jag släckte lampan samma kväll.

3 kommentarer:

Mofsan sa...

Ser ut som om du skött dig och lytt våra råd, haft det hur bra som helst.
Jag är mest glad för att du är tillbaka och bloggar igen.
Men så är jag ju också en Mofs.
*beställer Italienresa*

Italienare åt Mofs sa...

Kära Mofs! Tyvärr var lagret på tjusiga, rika, och artiga italienare slut. Och vi vet inte när de förväntas komma in igen. Så din beställning måste tyvärr avslutas.

Mofsan sa...

Skit oxå-min vanliga otur..