tisdag 5 juni 2012

Helgkväll i timmerkojan

Det är förhelg ikväll, eller vad jag ska kalla det. På jobbet har vi haft halv dag. Och tack, det räckte. Har höjt blodtrycket så pass att jag nog hade självantänt om jag stannat kvar för länge. Äh, inget märkvärdigt, har bara lite svårt för en del personer. Men nu som sagt, förhelgskväll. Det firar jag med att inte få tummen ur, jag gör alltså ingenting. Dottern är däckad, i vad vet vi inte, någon form av mystisk förkylning. Sover gör hon, titt som tätt och nobbar kakor. Då snackar vi sjuk.
Själv sitter jag och funderar på vad jag ska göra med det stora köksbordet i ek. Det börjar bli torrt på sina ställen, läs där jag spillt vatten när jag vattnat blommorna. Jo, jag har självklart torkat upp, men det här bordet är törstigare än en ökenvandrare. Ska jag olja, och i så fall med vad eller bara låta bordet åldras och torka?
Jag både åldras och torkar om jag inte gör något nu, så ett glas rödvin får det bli. Skål på dig!

14 kommentarer:

Gafflan sa...

Stackars dotter. Hoppas hon är frisk till balen.
Här sitts det på alla tummar. Maken i soffan tittandes på fotboll och jag här vid datorn. Döttrarna vöördfjudar och spelar draw something.
Själv ska jag dricka kaffe med skummad mjölk. Skål! :D

Singelmamman sa...

Gafflan: En stillsam kväll även i er timmerkoja. KRAM!

Knasterfaster sa...

Skål!
Jag vet inte vad man gör med ekbord.

Sus sa...

Jo olja väl? För det där med att smöra skiner oftast igenom

Singelmamman sa...

Knasterfaster: Då är vi två.

Sus: Olja säger du.

Tjillevipp morsan sa...

Todelu! Hoppas dotra kryar på sig och bordet ska du slipa och sen olja in. Tror att det ska vara någon kinesisk olja men är aningens osäker om det var till utemöblerna.. Oljas ska det hur som haver :)
Vi måste boka in ett vin möte! Kanske ska du ta Sus och komma hit till landet? Vi har en lägenhet ni kan få bo i :) ..eller så ses vi i det stockholmska landet. Vad sägs?

Snäckskalsdalen. sa...

Att hälla rödvin på bordet, alltså göra som du gör själv, är kanske inget bra. Och stackars den lilla tjejen, hoppas hon snart blir bra!
Kramar

Singelmamman sa...

Tjillevipp morsan: Hallå! Hej! Olja får jag hålla utkik efter alltså. Ska bli. Du, att komma till dig på landet, jag säger inte nej i alla fall. :-D Med eller utan Sus! Kram!

Snäckan: Dotter är genast på bättringsvägen. En dag inne och ledan har fått henne på benen. Nä, rödvin på bordet, det är spritmissbruk, sånt hålls jag inte med. Kram!

Mammahäxan sa...

Maken säger: ljusa fläckar (på bordet) mätta ytan med rå linolja. Om fläckarna hunnit bli svarta, då vet vi inte. Förmodligen slipa.

Singelmamman sa...

Mammahäxan: De är ljusa. Klarar mig alltså från att slipa.

Anonym sa...

Sök upp en tillbehörsbutik för båtsport och fråga efter Ovatrol ett oslagbart medel för att hålla trä vackert...

Mässkalle

Singelmamman sa...

Mässkalle: Tackar! Dig kan jag uppenbarligen lita på. :-)

Sus sa...

Sus vill bli mä till landet!

Singelmamman sa...

Sus: Då bestämmer vi det, du, jag och Tjillevipp morsan! :-D