lördag 5 februari 2011

Receptet på GI-pizzan

Här är den, plankad rakt av. Jag tänker prova ha den kall nästa gång med rom, rödlök och creme fraiche, lite som blinis. Smaklig måltid!

2 st ägg
1 nypa(or) salt
4 msk olivolja
1 dl grädde, eller vatten
3 msk fiberhusk
2 tsk torkad basilika, eller oregano

Tillagning
Degen är gjord på fiberhusk som finns att köpa i välsorterade hälsokostaffärer. Degen blir krispig och god och du kan lägga på alla möjliga godsaker!
1. Sätt ugnen på 200?°C. Vispa äggen med salt, olja och grädde. Tillsätt fiberhusk och låt svälla i några minuter. Späd med mer vätska om det behövs.
2. Blanda i kryddorna och rör om. Bred ut degen på en pappersklädd plåt. Grädda i ugnen i 15 minuter. Gör tomatsåsen genom att skala och hacka lök och vitlök fint.
3. Hetta upp en kastrull och tillsätt oliv-olja. Bryn lök och vitlök i några minuter. Tillsätt krossade tomater, ajvar relish och basilika. Låt koka i ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Låt svalna.
4. Bred tomatsås över pizzan och lägg på mozzarella. Höj värmen i ugnen till 250?°C och grädda pizzan i 10–20 minuter beroende på storlek.

Recept: Ulrika Davidsson, Ola Lauritzon
Foto: Malte Danielsson
Ur boken GI Gourmet, Ica Bokförlag

9 kommentarer:

MassageLotta sa...

Som sagt den kan ju jag äta med som jör LCHF, verkar ju toppen...

Unknown sa...

Mmm...ser gott ut och låter smaskigt när du beskriver. Ska pröva tror jag.

Maj Korner sa...

Fiberhusk? Det låter som en hund!

Singelmamman sa...

Bondbruden: Ja den kan du också äta och den mättar mycket!

Anna: Gör det.

Maj: Hahaha! Den kända rasen Fiberhusk, släkt med Sibirisk varghund.

Nica sa...

Hundpizza :)
Tack snälla, ett utmärkt LCHF-recept dessutom.
Mmmm, blir nog söndagspizza tror jag.
Ha en fin lördag!

Singelmamman sa...

Nica: Ha en härlig lördag du också!

Agneta sa...

Attans att jag inte läste här innan jag åkte till affären. Nu blev jag jättesugen på att testa fiberhusk. Ta mig en promenad kanske...?

Veronica sa...

Oh, det där såg löjligt gott ut. Ska nog bjuda på det till middag imorgon. Mannen har beställt pannkakor... han kan få det. *haha*

Singelmamman sa...

Stort o smått: Det är superenkelt och jättegott.

Veronica: Gört! Överraska.