onsdag 19 augusti 2009

Jämställd och jämlikt

Begrepp som åtminstone företagsledningen på mitt jobb har svårt för. Om en halvtimme ska jag sitta och försöka bli överens med företaget och få ihop en finfin Jämställdhetsplan. En plan som hade meningen "... förekommer vissa tunga moment som lämpar sig sämre för kvinnor". Och när jag sa att den meningen ska bort, annars godtar vi (facket) inte planen, fick höra åtskilliga idiotiska förklaringar till vad kvinnor inte kan.

Men, nu är just den meningen borta, så nu kanske vi kan se på helheten. Att planen saknar mål, struktur och tydlighet.

5 kommentarer:

M. sa...

Hej där! Jag har bytt adress :)

http://frus.bloggagratis.se

nillas liv på pinnen sa...

He he he... (trött skratt).

När jag frågade vår skolledning, som satt samlad i ett möte, varför männen på vår skola fick högre lönepåslag än kvinnorna (liksom på de flesta arbetsplatser), svarade de:

-Ööööh, va? Ööööh, jaaaaa, jooo men det är för att på vår skola jobbar männen lite bättre...ja, det råkar vara så...det är ju slump men på en del ställen måste det ju vara så också...

SUCK!!!

Singelmamman sa...

M: Jag ändrar.

Nilla: Ha, ha, ha! Tänk så många vi är som jobbar på arbetsplatser där männen jobbar så mycket bättre.

Anna sa...

Sånt här ska inte jag läsa. Blir så j--la förb---ad rent ut av sagt. Vi gör väl vårt jobb oavsett hur vi ser ut mellan benen.

Grrrr....

Bra att du står på dig, Singelmamman!

Singelmamman sa...

Anna: Oh ja! Jag har minst lika mycket mellan benen som företagsledningen. Men ännu mer bakom pannan :-D