onsdag 5 oktober 2011

Demokrati

Ikväll har jag varit på en stämma. Med val till styrelsen, med omröstning i en fråga. Helt i den demokratiska andan. Jag gillar det, annars skulle jag inte delta på kvällstid. Men ikväll blev jag tveksam till om alla verkligen vet hur demokrati fungerar. Den sittande styrelsen hade arbetat fram ett underlag till beslut. Och även skickat ut en enkät där alla haft möjlighet att i förväg tala om (frivilligt) sin ståndpunkt i frågan. Styrelsen visste att det fanns en majoritet för beslutet. På kvällens möte säger en styrelseledamot som jobbat fram förslaget: "Jag tycker det här förslaget är fantastiskt förmånligt, inte minst för mig, men jag kommer att rösta emot förslaget eftersom det finns de som inte är för beslutet". Alltså oavsett vad en majoritet tycker är det fel då det finns de som är emot! Jag fick lite blodstörtning. Men tack och lov hade styrelseledamotens röstande inte någon reell betydelse. Hur jag röstade? Jag är bara med i styrelsen som sakkunnig. Så jag röstade inte.

4 kommentarer:

Gafflan sa...

Jaha, jaha...men om en majoritet är för så förstår jag inte heller problemet men jag förstår att du fick lite blodstörtning.
Kram

Tankar vid midnatt sa...

Har och sitter i några styrelser och det är med både fasa och glädje jag ser demokrati fungera i Sverige. Mycket sker mer manipulation, härskartekniker men ibland fungerar det helt ypperligt. Sverige i ett litet nötskal för så tror jag det fungerar uppe i regering och riksdag även. Men vi får inte ge upp!!!

Realisten sa...

Vissa dagar förordar jag diktatur.

Singelmamman sa...

Gafflan: Nä, eller hur. Svårt att förstå. Kram!

Tankar: Skulle aldrig få för mig att ge upp! Heja oss!

Realisten: Jag förstår dig. Det vet du.