söndag 10 juni 2012

Vi säger väl så

Dessa jaha-dagar. Då det egna humöret åker som i den värsta, största och längsta berg-och dalbana. Och så tvärniten. Just idag lyckades jag undvika tvärniten, humöret planade ut till det mer behagliga: jag-mår-faktiskt-helt-ok.

Recept för att lyckas med det.
Ta två stycken kloka tonåringar.
Blanda och varva tiden du tillbringar med dem.
Låt dem prata på om allt och lite till så du nästan har skavsår i öronen.
Säg ok till tonåringarna när de flyr vill ge sig av från hemmet en kort stund.
Ladda batteriet på det nästan tomma gymmet.
Ta åter emot intressanta och spektakulära idéer under de återupptagna samtalen med de pratglada tonåringarna.
Landa själv som en strandad val i soffan och njut av att fjärrkontrollen är i helt och hållet din ägo.

Det kan gå an. Som han nästan sa, Almqvist.

10 kommentarer:

Mammahäxan sa...

Det lät som ett fint recept!

Realisten sa...

Carl Jonas Love. Eller rör jag ihop det nu?

Gafflan sa...

Jag borde verkligen prova ditt recept för det verkar bra!
Kram

Anonym sa...

Berg- och dalbana helt ok att benämna min helg också.... jag har precis meddelat barnens pappa att jag kommer att leta lgh i mon..... Mår inte så bra just nu o imorgonska man le på jobbet igen

AnonymaÅsa

nillas liv på pinnen sa...

Tonårsprat är hälsobringande.

Singelmamman sa...

Mammahäxan: Det bästa receptet!

Realisten: Nä, du rör inte till någonting. Nu.

Gafflan: Gör det! Du kommer inte att bli besviken.

Anonyma Åsa: Att le under såna omständigheter är inte lätt. Hoppas det blir mindre berg- och dalbana.

Nilla: Borde kunna fås på recept.

Per-Anders sa...

Pratglada tonåringar är trots allt att föredra än de som är tysta och inte vill berätta vad de håller på med. Bra att du stimulerar öppenheten.

Singelmamman sa...

Per-Anders: Jag älskar tonårsprat! Och jag är glad att mina år av öppenhet har lett fram till lika öppenhet från deras sida.

Nina sa...

Det är konstigt hur det blir så... bergochdalbana... hatar när det händer... men det måste väl kanske bli så ibland, så man vet hur bra man har det annars... ditt recept verkar toppen! Själv kör jag spinning för att må bra... det är olika... men jag har ju inga kloka tonåringar att ta till...däremot en sötnöt som inte är min men som överöser mig med flirtgubbar aka ;-), stora leenden och pepp... när han inte gör det, det är då det brister... bubblan... fasiken åsså!

Singelmamman sa...

Nina: :-) Spinning skulle jag gärna också ta till. Får nog ta en tur neråt landet någon gång. Kram